Over hakken, spierkracht en talent

Apparatuur om te hakken, spierkracht en vooral een goed plan; dat heb je nodig als je wilt beeldhouwen als Barbara Hepworth. En talent natuurlijk. Vorige week bezochten mijn vrouw en ik de expositie ‘Sculpture for a modern world’ bij het Kröller Möller Museum op de Hoge Veluwe (nog te zien tot 17 april). We bekeken de beelden van Hepworth van steen en tropisch hardhout. Materiaal dat zo hard is, dat je voordat je begint te hakken een duidelijk plan moet hebben. Hepworth had daar talent voor. En zette dit vervolgens om in beeldende kunst die nog immer aanspreekt.

Intrisieke motivatie

Eerder schreef ik over hoe je een kei wordt in je vak. Met passie, bezieling en doorzettingsvermogen kom je waar je wilt zijn. Maar waar ik toen niet over sprak is talent. Ten onrechte, want talent heb je ook nodig. Ik geloof dat ieder mens verscheidene talenten heeft. De kunst is het die talenten bij jezelf te ontdekken en dan te koesteren. Voor de één is het overduidelijk: hij of zij kan van jongs af aan fantastisch voetballen en maakt daarin carrière. Voor de ander is het niet meteen zo helder. Die is misschien goed in de omgang en verzorging van mensen, sterk in analyseren of organiseren of is juist heel creatief. Veel mensen overschatten bij het zoeken naar hun talenten de rol van financieel succes: als je ergens veel geld mee kunt verdienen is dat vast een talent om na te streven. Maar dat geloof ik niet zo. Bij talent komt de motivatie van binnenuit; je wilt schoonheid creëren, jezelf verbeteren, mensen helpen. Talent draait om je intrinsieke motivatie.

De aan-knopjes

Hoe ontdek je dan je talent? Om te beginnen door jezelf te onderzoeken en te spiegelen aan anderen. Het is mede aan docenten om de juiste knopjes te vinden bij hun leerlingen, opdat zij hun talent verder gaan ontwikkelen. Waar zitten hun ‘aan-knopjes’? De docent moet –ook in de ogen van de student- het goede doen op het juiste moment. Dat gebeurt vaak intuïtief. Door nieuwsgierig te zijn naar jezelf én naar anderen. Stel jezelf open, stel vragen en ga het gesprek aan. Dat is niet vanzelfsprekend, je moet het durven. Dat geldt voor zowel de leerling als voor de docent.

Vlieguren maken

Om terug te komen op Hepworth; zij bleef zich continu ontwikkelen, onder meer door actief  het contact te zoeken met andere kunstenaars. Ze inspireerden elkaar onderling, ze jutten elkaar op. Tijdens de lunch na afloop van ons museumbezoek sprak ik een jongen die ons het dessert bracht. Hij vertelde dat hij op zijn zestiende was begonnen in de bakkerij van zijn vader. Had talent voor bakken, maar na twee jaar kwam hij tot de conclusie dat hij de werkuren niet prettig vond. Hij studeert nu patisserie aan het Deltion in Zwolle. In de keuken werkt hij samen met andere jonge talenten die op hun beurt studeren aan de Cas Spijkers Academie. De jongens en meisjes steken elkaar aan met hun enthousiasme. Ze jutten elkaar op. En dat is goed. Want als je eenmaal je talent(en) hebt ontdekt, dan is het aanpoten. 10.000 uren oefenen, doen en doorgaan. Want om talent te ontwikkelen moet je vlieguren maken. En dan volgt als het goed is de voldoening van de erkenning.

Peter Lourens

Accountmanager Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.