Onderwijs leeft overal

“Iedereen heeft een mening en een gevoel bij onderwijs. Dat viel meteen op toen ik per 1 februari startte als accountmanager en beleidsmedewerker bij het ministerie van Onderwijs. Vrienden, familie, kennissen: iedereen vertelt me zijn of haar verhaal. Over de eigen schooltijd, hun visie op het onderwijs en wat er schort of goed is aan de school van hun kinderen.

Sleutel tot ontwikkeling

Het is een bijzonder interessant onderwerp. In mijn jaren als accountmanager en beleidsmedewerker voor bijvoorbeeld het ministerie van Binnenlandse Zaken kreeg ik niet zoveel reacties op mijn werk. Ik hield me bezig met de krimp van plattelandsregio’s en dan met name de leegstand van vastgoed. Het onderwijs brengt me terug naar mijn eigen schooltijd, die ik niet altijd even leuk vond, en naar de eerste stappen in mijn carrière. Ik werkte voor Unicef in Bangladesh. Het credo daar luidde ‘onderwijs is de sleutel tot ontwikkeling’. In vluchtelingenkampen, krottenwijken en gebieden waar scholen door natuurrampen als overstromingen of cyclonen letterlijk waren weggespoeld of weggewaaid, probeerden we zo snel mogelijk het onderwijs weer op de rails te krijgen. Zodra kinderen naar school konden, leefden ze op. Het heeft een helende werking op trauma’s. Er was weer hoop, toekomst en een dagbesteding. Onderwijs heeft die rol overal, ook in Nederland. Ik ben dan ook doordrongen van het belang ervan. Het is een onderwerp waar ik me graag voor inzet. Tegelijkertijd frustreert het me weleens hoe lang het duurt om veranderingen door te voeren in Nederland. In Bangladesh ging het zeker niet van een leien dakje, maar als het daar toch lukt om  na een ernstige ramp het onderwijs snel weer op te pakken, waarom duren zaken hier dan een paar maanden of soms zelfs jaren?

Aanstekelijke energie

Als nieuwe accountmanager maak ik mijn rondes door de regio’s. De aandacht ligt op dit moment bij de vervolgaanpak voortijdig schoolverlaten (vsv). Wat opvalt is ondanks dat de aanpak al tien jaar loopt, de energie nog steeds aanwezig is. Dat merkte ik bijvoorbeeld tijdens een recente conferentie in Eindhoven. De zaal zat vol met meer dan honderd enthousiaste mensen uit het onderwijs. Hun gedrevenheid en energie was aanstekelijk. Dat is niet alleen mooi om te zien, maar ook prettig aangezien de regio’s de komende jaren nog voor vele uitdagingen staan. De vervolgaanpak brengt nieuwe verantwoordelijkheden en veranderingen met zich mee. Lopende programma’s moeten hun plek vinden in het vaste aanbod waardoor er ruimte komt voor nieuwe maatregelen en accenten.  En het toeleiden van kwetsbare jongeren richting werk verdient extra onze aandacht.

Waar het gebeurt

Ik heb in mijn werk bewust gekozen voor de combinatie van accountmanager en beleidsmedewerker. Als accountmanager zit ik daar waar het gebeurt. Ik zie wat er leeft en speelt. En ik kan helpen daar waar dat het meeste nodig is. Die kennis neem ik vervolgens mee in mijn werk als beleidsmedewerker. Want ik ben ervan overtuigd dat beleid alleen werkt als het niet komt van de Haagse tekentafel, maar is ontstaan bij de bron: bij de medewerkers en jongeren op de scholen.”

Annemarie Gerbrandij

Accountmanager Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.